در فرایند تدریس  و طراحی آموزشی هدف مطالعه،آگاهی از نحوه تفکر دانش آموزان است ،هدف تهیه یک درس نمایشی نیست. نظرات،توصیه ها و اندیشه ها باید بر هدف های تنظیم شده توسط گروه (تیم ) متمرکز باشد، نه بر برنامه یک معلم خاص یا هر کس دیگر.

همه معلمان باید در تهیه درس ، مشارکت داشته باشند و همه نظرات و ایده ها باید محترم شمرده شوند.

اگر درس های موجود کامل و بی نقص باشند ، همه دانش آموزان باید موفق باشند و در چنین حالتی چیزی برای جست و جو و اکتشاف باقی نمی ماند، اما تدریس کار پیچیده ای است و دلایل زیادی وجود دارد که دروسی که در یک موقعیت خوب کار می کنند ( یاد گرفته می شوند ) در موقعیتی دیگر خوب کار نمی کنند (خوب آموخته نمی شوند).

توصیه می شود در فرآیند تدریس و مسائل تربیتی عجله نکنند .معلمان اغلب سعی دارند با طرح درسی که در ذهن خود دارند تدریس را آغاز کنند، نه با هدف هایی که باید دنبال شوند،حتی با در نظر گرفتن اهداف ، باز هم بدون آنکه درباره ی چگونگی بهبود ، محتوا و دانش پیش نیاز دانش آموزان مطالعه ای داشته باشند، مایلند سریع به آماده کردن درس بپردازند.

از مواردی که معلمان در مسائل تربیتی می بایست در نظر بگیرند زندگی پژوهی است. زندگی پژوهی در مفهوم واقعی خود ، معلمان را به نسبت اینکه دانش آموزان چگونه فکر می کنند و چگونه می آموزند ، آگاه می کند.

زندگی پژوهی همچنین اهمیت آگاهی از تصویر توسعه ای کلان آنچه را که تدریس می شود و آگاهی از ضرورت توجه به جزئیات تفصیلی را که بر یادگیری دانش آموز اثر می گذارد آشنا می کند.زندگی پژوهی بر اهداف روشن و درس هایی اصلی تأکید می کند. درس پژوهی توجه افراد را به اهمیت کاربرد درست زبان جلب می کند.

یادگیری ای که زندگی پژوهی برای معلمان به همراه می آورد در طول تدریس آنان به کار گرفته می شود. حتی دانش آموزان اظهار کرده اند از این که بزرگسالان علاقه مندند بدانند آن ها چگونه فکر می کنند احساس خوبی دارند.از دیگر طرح های ورد نیاز معلمان در کلاس درس طرح جابربن حیان است.

 

معلمان در طرح جابربن می بایست آنچه را که باعث بهبود خلاقیت در کلاس درس می شود را در رابطه با طرح و پروژه اجرایی کنند.

طرح جابربن حیان از قوی ترین طرح هایی است که در سالهای اخیر در آموزش و پرورش بوجود آمده است. این طرح دانش آموزانی خلاق بوجود می آورد و به دانش آموزان کمک شایانی در بهره گیری از توانایی های شخصی و موهبت های خدادادی می بخشد.

 

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان